Regulace výkonových motorů pomocí PWM do 15V

 

PWM (Pulse Width Modulation) regulátory se používají na regulaci otáček stejnosměrných motorů. Jedná se o regulaci využívající změny šířky proudového impulzu do motoru, tím se liší od občj  spojité regulace  proudu, kde nedochází jen ke snižování proudu ale i napětí. Při pulzní regulaci zůstává proud i napětí stejné, ale mění se aktivní doba kdy prochází proud motorem. Motor takto regulovaný má pak stejnou sílu s celém rozsahu otáček. Zapojení jsem našel na netu a je i v knížce o integrovaném obvodu 555. Tento regulátor je schopen měnit šířku impulzu v rozsahu od 2-3% do 96-98%. Bacha na něchtěné zkratování výstupu, jinak se T1 bez milosti odpálí !!! Je tam použit nééé zrovna levný tranzistor MOSFET, který neochrání ani pojistka. Já regulaci připojil k osciloskopu a potom nastavil C1 a C2 a pak to špičkově šlapalo.

Schéma zapojení:
Kliknutím na náhled se zobrazí v plné velikosti.
Soubory ke stažení:
DPS a schéma pro eagle sch, brd
DPS a schéma ve formátu PNG
Soubor DPS pro tisk v měřítku 1:1

  Ke stažení ZDE Staženo x

Seznam součástek:

R1 - 470
R2 - 220j
R3 - 10k
R4 - 22j
R5 - 22j
C1 - 100n ÷ 470n
C2 - 10n ÷ 47n
C3 - 4m7
C4 - 33n
C5 - 10n
IO1 - NE 555
D1,D2 - schottky BAT48
D4 - nějaká rychlá dioda
ZD1 - nějaká zenerka do 5V
P2 - 47k/N
P1 - trimr
PT 10-L 2K50
T1 - IRF540
Odpory jsou velikosti 0,25W!

Popis zapojení:

Když je P1 nastaven na minimum, může se stát, že se motor při zapnutí nerozběhne. K tomu slouží trimr P2, který se nastaví tak, aby se motor při zapnutí rozběhl.  Pozor! Použitý mosfet snese napětí G-S max. 5V! Toto si musíte ohlídat, aby bylo na výstupu 555 max. 5V, jinak ho bezmilosti odpálíte do věčných lovišť a aby toho nebylo málo, když tam vlítne víc jak 16V tak zárověň odpálíte 555. Mám to vyzkoušeno.

Když je P2 nastaven na minimum, může se stát, že se motor při zapnutí nerozběhne. K tomu slouží trimr P1, kterým se nastaví spodní hranice regulace tak, aby se motor při zapnutí rozběhl. Člen RDC je další ochrana mosfetu proti překmitům, kde není trvalá zátěž. Při řízení indukční zátěže na ní, v okamžicích rozepnutí vznikají napěťové špičky. Tyto mohou dosahovat i přes 100 V a mohou být pro T1  nebezpečné. K jejich omezení slouží hlavně  D3 a tvoří doplňkovou ochranu. Některé mosfety snesou na gejt pouze 5V, proto ho chrání zenerka ZD1 a odpor R3.

Tranzistoru T1 stačí do 3A chladič malých rozměrů.